Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2013

Χρυσή Αυγή: Oδηγίες ξεπλύματος

Η αρχική τοποθέτηση του υπεύθυνου αποκωδικοποίησης ναζιστικών κραυγών σε κατανοητό λόγο, δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος ακόμα και μεταξύ των υποστηρικτών της συμμορίας που εκπροσωπεί.[1] Αντίθετα, ένα ακόμα πλήγμα στο έτσι κι αλλιώς κατασκευασμένο κύρος των λεγόμενών του αποτέλεσαν οι αποδείξεις που ακολούθησαν για την άμεση σχέση του Ρουπακιά με τη ΧΑ.[2] Του Μιχάλη Ραγκούση 
Κι αν αυτή η προσπάθεια έπεσε στο κενό, μια άλλη προσπάθεια έχει, κατά την ερμηνεία μας, ξεκινήσει σχεδόν ταυτόχρονα. Μέσω μηνυμάτων στην τηλεοπτική οθόνη, ανυπόγραφων δημοσιευμάτων και δημόσιων καταθέσεων απρόσωπων μαρτύρων, «προκύπτουν στοιχεία» που χρησιμοποιούνται στη συνέχεια για να δώσουν «νέα διάσταση στο θέμα» και να προκαλέσουν «ραγδαίες εξελίξεις». Για πρώτη φορά ίσως, η πορεία τέτοιων «ειδήσεων» δεν ξεκινάει από κάποιο από τα ανυπόληπτα μπλογκ της ακροδεξιάς[3] για να καταλήξει σε κάποια από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.[4] Αντίθετα, όπως θα δείξουμε, νέα «αποκαλυπτικά στοιχεία» για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα εμφανίζονται ταυτόχρονα σε αμφίβολης προέλευσης και ποιότητας μπλογκ και σε έγκυρα, ανεξάρτητα, διακεκριμένα και διεθνούς κύρους κι αναγνώρισης μέσα ενημέρωσης (π.χ. ΣΚΑΪ). Θεωρούμε ότι, κατά κανόνα σκοπός ή κατ’ εξαίρεση απλά αποτέλεσμα μιας τέτοιας διακίνησης δημοσιευμάτων είναι η αποπολιτικοποίηση του γεγονότος, η πολύτροπη τροφοδότηση της θεωρίας των άκρων, κι η διατήρηση και συσπείρωση των υποστηρικτών των νεοναζί.

Ένα τέτοιο δημοσίευμα του ΣΚΑΪ προβλήθηκε λίγες ώρες μετά τη δολοφονία. Στην πρωινή εκπομπή Πρώτη Γραμμή(!) εμφανίστηκε μήνυμα στο οποίο αναφερόταν πως η δολοφονία έγινε «για το ποδόσφαιρο».[5] Απατώντας στις αντιδράσεις, ο ΣΚΑΪ αργότερα επικαλέστηκε επίσημη ανακοίνωση από την αστυνομία.[6] Οι δύο επίσημες ανακοινώσεις της αστυνομίας δεν αναφέρουν κανένα τέτοιο γεγονός.[7] Όπως αναφέρουν, κι όπως προέκυψε αργότερα κι από τις ομολογίες, ο Ρουπακιάς δεν βρισκόταν στον ίδιο χώρο με τον Φύσσα την ώρα του ποδοσφαιρικού αγώνα. Παρόλα αυτά, η ρητορική της αποπολιτικοποίησης της δολοφονίας και της ταυτόχρονης απαλλαγής της ΧΑ από την ηθική και φυσική αυτουργία είχε ήδη διατυπωθεί. Παράλληλα αποφεύχθηκε και η σύνδεση του γεγονότος στο Κερατσίνι με την επίθεση στο Πέραμα λίγες μέρες πριν και με την καταγεγραμμένη υπόσχεση του Χρυσαβγίτη Λαγού να συνδράμει ακόμα και σε επιθέσεις στη «φωλιά του κούκου(;)».[8]

Το δεύτερο δημοσίευμα δημιουργήθηκε στον… ΣΚΑΪ με την προβολή μηνύματος σύμφωνα με το οποίο κατά τη διάρκεια των αντιφασιστικών συγκεντρώσεων «αγανακτισμένοι πολίτες πετάνε πέτρες σε κουκουλοφόρους».[9] Το βίντεο βέβαια είχε κυκλοφορήσει λίγο πριν στο διαδίκτυο (από το info-war.gr) και είχε εντείνει την οργή για την ανοχή της αστυνομίας και την συνεργασία της με παρακρατικές ομάδες. Μαζί με τον Άρη Χατζηστεφάνου που ξεκίνησε να θέτει ερωτήματα στην αστυνομία, συντάχθηκε και δημοσιογράφος του BBC που ζητούσε εξηγήσεις και από την ελληνική κυβέρνηση.[10] Ύστερα από τόσα δημοσιεύματα στο παρελθόν για τη συνεργασία μελών της ΕΛΑΣ με τη ΧΑ, μάλλον στον ΣΚΑΪ (θεωρούν ότι) απευθύνονται σε αφελείς ή ανενημέρωτους.[11] Στόχος αυτής της προσέγγισης του βίντεο από τον ΣΚΑΪ ήταν, πάντα κατά την ερμηνεία μας, έμμεσα η τροφοδότηση της θεωρίας των άκρων και άμεσα η δημιουργία κλίματος ενάντια στους αντιφασίστες και αντιφασίστριες. Για το τελευταίο πάντως, τιμά τον ΣΚΑΪ το γεγονός ότι την ίδια ακριβώς αντιμετώπιση είχε το ίδιο βίντεο από τους γκεμπελίσκους της ΧΑ.[12]

Το επόμενο δημοσίευμα θεωρούμε ότι αποτελεί ξεκάθαρο μήνυμα διατήρησης της εκλογικής δυναμικής της ΧΑ και συσπείρωσης των σαστισμένων, σοκαρισμένων κι απογοητευμένων ψηφοφόρων της οργάνωσης.[13] Ο ανώνυμος συντάκτης του κειμένου στο bankingnews.gr καταθέτει τις δικές του απόψεις και για τη δολοφονία (αν και αρνείται τέτοια πρόθεση) και για την πορεία που πρέπει να χαράξει η ΧΑ για να διατηρήσει και να ενισχύσει την εκλογική δυναμική της. Το κείμενο χαρακτηρίζεται: Πρώτο, από ορολογία τύπου «δολοφονία αριστεριστή (…) από ένα πολίτη που συνδέεται με την τοπική οργάνωση της Χρυσής Αυγής». Δεύτερο, από προτροπές στον «γενικό γραμματέα Νίκο Μιχαλολιάκο» να αναθεωρήσει την ατζέντα της ΧΑ προς την πάταξη της διαφθοράς έτσι ώστε η ΧΑ να «σαρώσει την κοινωνία». Τρίτο, από το φετίχ του κομματικού σπεκουλαδόρου που λέγεται «κρυφές δημοσκοπήσεις». Τέταρτο, από υπονοούμενα για συμφέρον των κομμάτων της μεταπολίτευσης να βλάψουν τη ΧΑ (τι σύμπτωση το ίδιο να επικαλείται σταθερά κι η ΧΑ), και πέμπτο, από αξιώματα τύπου «Η Χρυσή Αυγή δεν σκοτώνει πολίτες» και Χρυσαβγίτες που «επιζητούν μέσα από την βία να διορθώσουν τα πράγματα»(!). Στόχος, ξεκάθαρος θεωρούμε, ο διαχωρισμός της ΧΑ από μεμονωμένες συμπεριφορές μελών της και συνεπώς η διατήρηση της στήριξης του πληθυσμού που (θα) ψήφιζε ΧΑ αλλά άρχισε να καταλαβαίνει ποια είναι αυτή η συμμορία μόλις προχθές.[14]

Στο ίδιο κλίμα, την ίδια μέρα με το άρθρο του bankingnews.gr κυκλοφορούσε ο πολυαναμενόμενος «Στόχος» της εβδομάδας. Το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας αναπαράγει ένα από τα βασικά επιχειρήματα του άρθρου του bankingnews.gr –και κεντρικό επικοινωνιακό τσιτάτο της ΧΑ– το οποίο είναι ο πόλεμος που έχουν κηρύξει το σύστημα της μεταπολίτευσης προς την αυτοαποκαλούμενη αντισυστημική ΧΑ.[15] Όπως τα κύρια επιχειρήματα της επίσημης γραμμής της ΧΑ που στοχεύουν στην αποσύνδεση του εγκλήματος από την οργάνωση έτσι κι ο Στόχος, επικαλούμενος την έννοια «προβοκάτσια»,[16] απευθύνεται είτε σε φανατικούς Χρυσαβγίτες είτε σε αφελείς κι ανενημέρωτους που δεν γνωρίζουν ή έχουν επίτηδες ξεχάσει ότι ο «ακτιβισμός» (όρος που χρησιμοποιήθηκε προκλητικά στο παρελθόν και από τον Λοβέρδο)[17] των δολοφόνων της ΧΑ δεν ξεκίνησε… από το Κερατσίνι. Ακόλουθοι αυτής της γραμμής, ισχυριζόντουσαν ήδη από την Πέμπτη ότι η δολοφονία είναι ανεξήγητη, ότι στήθηκε από κάποιους για να «κάνουν κακό στη ΧΑ».

Επιστρέφοντας στα σοβαρά μέσα ενημέρωσης, ο ΣΚΑΪ παρουσίασε μία ακόμα ανυπόγραφη (για την ακρίβεια, «απρόσωπη») μαρτυρία δίνοντας στο τηλεοπτικό κοινό νέα οπτική για τον Ρουπακιά: το προφίλ του επιχειρήθηκε να αναθεωρηθεί με βάση τις έννοιες «οικογενειάρχης, βιοπαλαιστής, υπεράνω υποψίας για δολοφονία». Κυριότερο όλων όμως, σε μία παράσταση με δυνατές ερμηνείες, ήταν ο αυθορμητισμός των παρουσιαστών του βραδινού δελτίου. Χάρη σε αυτόν, με έναν συμπτωματικό τρόπο, τα βλέμματα των τηλεθεατών εστίασαν στην, όπως ισχυρίστηκε στον ΣΚΑΪ μία φωνή, προηγούμενη πολιτική ταυτότητα του δράστη. Και ναι, αποκαλύφθηκε πως ο Ρουπακιάς ήταν αριστερός! Πήγαινε μάλιστα στη ΧΑ μόνο για το χαρτζιλίκι.[18] Το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ εξελίχθηκε σύντομα από το δημοσιογραφικό πρακτορείο ‘makeleio.gr’.[19] Αυτό, αντί για την πλάτη του μάρτυρα, επικαλέστηκε αόρατες αστυνομικές πηγές για να μεταδώσει την αποκλειστική είδηση πως ο δολοφόνος ήταν πρώην μέλος του ΚΚΕ και μόνο η οικονομική ανάγκη τον έκανε να επισκέπτεται πού και πού την τοπική της ΧΑ. Για να δώσει μάλιστα κύρος και σε αυτήν την είδηση, το makeleio.gr αναδημοσίευσε την «πληροφορία» πως ο κατά ομολογία δολοφόνος ήταν παρών στην καφετέρια του Κερατσινίου κατά τη διάρκεια του ποδοσφαιρικού αγώνα της Τρίτης όπου και πρώτα διαπληκτίστηκε για το ποδόσφαιρό με τον Φύσσα. Τα τύπου «ο νοών νοείτω» υπονοούμενα στο τέλος του άρθρου του makeleio.gr απευθύνονται, θυμίζοντας την ακροδεξιά πρακτική, σε ψαγμένους αναγνώστες από συντάκτες που θέλουν να δείξουν πως κάτι ξέρουν.

Πολλά από τα δημοσιεύματα που αναφέρθηκαν θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως αποκαλυπτικά για τον φόβο που έχει κυριέψει τη ΧΑ, κάποιους ψηφοφόρους της και πολλούς υποστηρικτές της για απώλεια της εκλογικής της δυναμικής και δύναμης. Για να πούμε πως αυτή η απώλεια δεν είναι απλά φόβος αλλά πραγματικότητα θα μπορούσαμε να επικαλεστούμε μυστικές δημοσκοπήσεις αλλά θα μας διαψεύσει σύντομα η επίσημη ιστοσελίδα της ΧΑ με τις δικές της. Εξάλλου εκεί έχει ήδη αρχίσει από την Κυριακή η διασκεδαστική –αν δεν ήταν επικίνδυνη και προσβλητική για τους ίδιους τους αναγνώστες της και την νοημοσύνη μας– παρερμηνεία δημοσκοπήσεων.[20]

Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω δημοσιεύματα αντικρούουν προηγούμενα που με βάση επώνυμες καταγγελίες, φωτογραφίες, βίντεο και καταθέσεις έχουν αναδείξει την πολιτική διάσταση του θέματος και την άμεση σχέση του δολοφόνου με τη ΧΑ.[21] Παρόλο που ο πιο εμφανής στόχος των παραπάνω δημοσιευμάτων είναι η συσπείρωση και η εξομάλυνση της κατάστασης στους κόλπους των ψηφοφόρων της ΧΑ, εντούτοις η προσπάθεια αυτή έχει άλλη μία προέκταση. Στόχος γίνεται και το αντιφαστιστικό κίνημα το οποίο πρέπει να πειστεί ότι ο φόνος δεν ήταν πολιτικός, πρέπει να πεισθεί ότι οι περισσότεροι πολίτες είναι εναντίον του.

Το κίνημα αυτό βέβαια έχει δώσει αφορμές για μια τέτοια αντιμετώπιση: παρά τα βασανιστήρια, τις διώξεις, την εισβολή σε χώρους αντιφασιστικής δράσης, την προσπάθεια απαξίωσης αντιφασιστικών δράσεων με την μη-προβολή τους, το αντιφασιστικό κίνημα δυναμώνει καθημερινά. Αυτό δεν φαίνεται από κρυφές δημοσκοπήσεις, φαίνεται από τις δράσεις στις γειτονιές των πόλεων και στα χωριά. Φάνηκε επίσης στην ενεργοποίηση των αντιφασιστικών αντανακλαστικών αμέσως μετά τη δειλή (πώς άλλωστε θα δρούσε η ΧΑ;) πράξη των Χρυσαβγιτών. Φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο η ρητορική του κινήματος κι οι βασισμένοι σε αποδείξεις λόγοι που έχει προβάλει για να επικοινωνήσει το αντιφασιστικό του μένος εισέβαλαν μετά την δολοφονία του Παύλου Φύσσα στον Τύπο και στην κοινωνία. Το να βλέπεις στον –μέχρι πρόσφατα αδρανή– Τύπο άρθρα που σχετίζουν άμεσα τους Χρυσαβγίτες με «καταδότες», «δοσίλογους», «ταγματασφαλίτες» και «γερμανοτσολιάδες» προσφέρει μία ικανοποίηση. Όμως, αυτή η ικανοποίηση δεν πρέπει να λειτουργήσει εφησυχαστικά: η παρακρατική κι η «καθωσπρέπει» αντεπίθεση που περιγράφεται σε αυτό το άρθρο θα συνεχιστεί και θα ενταθεί με διάφορους τρόπους –όχι μόνο σε επίπεδο προπαγάνδας.

Κλείνοντας, λόγω της μόδας ΧΑ, θα έχει περισσότερο ενδιαφέρον και δημοσιότητα από κάθε άλλη φορά η δίκη του Ρουπακιά. Τα πισώπλατα μαχαιρώματα, οι αλληλορουφιανιές κι οι αλληλοκατηγορίες έχουν περάσει στο αίμα (και την τιμή) των Χρυσαβγιτών.[22] Άρχισαν ήδη με τα αδειάσματα των φυσικού και wannabe αρχηγών της ΧΑ για τον Ρουπακιά. Ίσως, κάποτε, ο ίδιος που ήλπιζε μετά τη σύλληψη του στην βοήθεια των αρχηγών στους οποίους ήταν πιστός και, κατά την αντισυστημική-ελευθεριακή κουλτούρα της ΧΑ, τυφλά υπάκουος, να συγγράψει ένα βιβλίο. Και να γράφει ό,τι έγραψε ένας πρώην ταμίας της συμμορίας.[23] Ίσως, και να πει, «αν ανοίξω το στόμα μου θα διαλυθεί η ΧΑ».[24] Όπως έκανε πρόσφατα κι ο Περίανδρος, κατά πολλούς «Αντωνάκης».[25]

Εμείς δεν ελπίζουμε να αυτοδιαλυθεί η συμμορία-ντροπή. Κάναμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε οτιδήποτε θεμιτό για να εξαφανίσουμε τους αδολφολάγνους φασίστες άμεσα, τώρα.


[4] Ενδιαφέρον έχει αυτή η πορεία μιας «είδησης» που από το μπλογκ planet-greece http://planet-greece.blogspot.com/2012/08/blog-post_3017.html κατέληξε, δυο μέρες μετά, στην εφημερίδα Δημοκρατία http://goo.gl/QQCEeZ,  κι από εκεί στην επίσημη ΧΑ http://xakarditsas.blogspot.gr/2012/08/blog-post_15.html.
[11] Μεταξύ των επώνυμων καταγγελιών και των πολλών βίντεο υπάρχουν και στοιχεία για την εκλογική προτίμηση πολλών μελών της ΕΛΑΣ http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=275476.
[14] Ίδιο στόχο ίσως και να έχουν οι επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων για πιθανά προηγούμενα μεταξύ του Φύσσα και του Ρουπακιά.
[15] Πρωτοσέλιδο Στόχος, 19.09.2013. http://www.stoxos.gr/2013/09/19-2013-617-1415.html. Κάποιες πληροφορίες για τον Στόχο θα βρείτε εδώ, http://www.efsyn.gr/?p=63552.
[16] Κάποιος υποστηρικτής της θεωρίας των άκρων θα μπορούσε να επικαλεστεί το γεγονός ότι και από τον χώρο της αριστεράς διατυπώνεται συχνά ο όρος προβοκάτσια. Αν και είμαστε επιφυλακτικοί στην τόσο συχνή χρήση του όρου, θεωρούμε ότι είναι γνωστοί οι ιστορικοί τουλάχιστον λόγοι μιας τέτοιας ρητορικής από την αριστερά.
[18] http://www.youtube.com/watch?v=SJ_VvnR5Lng. Ανώνυμες πληροφορίες έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί για να αποδείξουν την αηδιαστική δράση της ΧΑ, π.χ. http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63890936. Πριν θεωρηθούν εξίσου αμφιλεγόμενες, καλό θα ήταν να τεθεί υπόψη ότι απλά επαναλαμβάνουν τους επώνυμα καταγγελθέντες μηχανισμούς και την χρόνια κουλτούρα της συμμορίας, όπως δείχνει παρακάτω το παρόν κείμενο. 
[21] βλ. υποσημείωση 2.
[25] http://www.iospress.gr/ios2006/ios20061008.htm.

Πρόσβαση στις πηγές: 20-22.09.2013. (Ενώ εξελίσσονται απεργίες με διάρκεια και μαζική συμμετοχή).
Φωτογραφία: Μενέλαος Μυρίλλας/FosPhotos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου